Wednesday, August 03, 2011

hari2 nak makan tuu...

entry di bulan puasa..kebanyakkan blog yg aku terjah...asyik2 cite pasal menu berbuka...asyik2 cite pasal makanan...nape??...igt aku x suka...?? sebenarnya sangat SUKA!!...bagus jgk kan...dapat la nk jd kreatif ckt bulan puasa ni...masak pon kene pelbagai...kan..kan..??...klu x..nt bosan ulang masakan yg sama..


encik suami yang terchinta aku tuu.....terlampau suka makan puding karamel...klau stakat sebiji yang besor pinggan tu...dia boleh habiskan sorang je tau..tanpa prejudis..( sadis...kdg2 x smpat rasa..)


semalam siap beli telor 30 bijik utk stok puasa...( biar betul...)...dah agak...msti soh aku wat puding tu....huuu..

apa KATA!!!....

nk share resepi??...skrg mmg aku dah MASTER buat puding gula hangus @ puding karamel ni...(dah x lama lg...bleh dapat PHD...)

cara aku buat simple je...

main campak n blender...resepi ni mak aku yg ajar...


bahan2

  • setengah tin susu pekat manis ( x payah guna gula dah...)
  • telOr 6 bijik....aku guna telor omega...( ikut suka nk brapa...klu gred C guna la 8 bijik..)
  • setengah cawan air...(air ikut sukatan susu td..)
  • 1 sudu tepung gandum..( tepung kastard pon boleh..)
  • 1 sudu kecik esen vanilla ( elakkan dr bau hanyir telor )

cara nak buat??..

1. mula2 pecahkan telor (nk senang terus masuk dalam blender..)

2. msukkan susu + air + esen vanilla + tepung ( pon dalam blender jgk )

3. kemudian blend...( jgn lama sangat ye..)


nak buat gula hangus???

lagi senang...

letak 3 sudu gula dalam loyang...panaskan atas dapur ( api jgn besar ye...nt hangit...pahit...)

kacau sehingga kuning keemasan...

kendian, tutup api dan renjiskan air pada permukaan gula hangus supaya ia jd keras...


last skali...



masukkan bahan yang korang blender tadi dalam loyang...

kukus sampai masak..

sejukkan n sedia untuk di makan...

Go to fullsize image

mintak maaf bebanyak en.GOOgle...pinjam gambo kamu...lupa nk snap gambor..tgok2 dh habis dah puding dlm peti ais...

No comments: