Monday, October 10, 2011

kepentingan blogWALKING




Eksperimen melibatkan diri sendiri...

Sebenarnya saja nak test...klu kita x blogWALKING...traffic macam mana ye?...

So...weekend baru2 ni...mmg aku try untuk tidak blogwalking...

Dan resultnya..mmg mengejutkan...

Mmg down...huuu...

Sangat penting ye kawan2...blogwalking ini...


Kepentingan Blogwalking:


1) Dapat mengeratkan hubungan sesama blogger. Kalau anda nak tau sama ada blogger tu sombong atau tak cuba komen dalam blog dia dan letakkan link anda (tapi jangan sampai SPAM pula ya.. ) kalau dia reply komen anda kira dia sporting tahap 1, dan jika dia reply komen anda dan masuk ke blog anda pula memberi komen maka dia sporting tahap 2 yang tiada unsur-unsur sombong. Sporting tahap 1 masih ada lagi unsur-unsur tu walaupun sikit. (Hehe, ye kot..)

2) Dapat meningkatkan rank blog anda sama ada Page Rank Google atau Alexa Ranking. Ibarat konsep meninggalkan JEJAK tadi, spyder Google dan Alexa akan crawl ke dalam blog anda melalui jejak yang anda tinggalkan, dan dari situlah bermulanya proses ranking!

3) Boleh meningkatkan traffic ke blog anda. Caranya adalah dengan menjadi pengkomen yang terawal di dalam setiap post di blog orang lain. Tapi kena lihat juga, pilih blog-blog yang bertraffic tinggi. Contoh ben AshaarI ke...cik Epal ke...red mummy ke...sape2 lah..

4) Blogwalking ibarat sapaan dan teguran anda kepada jiran anda. Ataupun sesuatu kumpulan yang membincangkan isu yang anda minati. Di situ timbul satu perkataan ‘hidup saling memberi’. Pertukaran idea dan buah fikiran mula terbina. X de la org cop ko tu SOMBONG!!

5) Sambil blogwalking anda dapat menambah ilmu dan maklumat. Selain itu sekiranya anda hilang idea untuk menulis blog, blogwalking dapat membantu anda mencetuskan idea baru bagi penulisan artikel blog. Idea datang ye...bukan copy paste...nk copy boleh...tapi mintak permission tuan punye blog dulu ye....

5 comments:

cik aisha said...

betol xbw mmg jth merundum trafik...

Unknown said...

betol setuju

Mama Gee said...

ni curik2 masa utk blogwalking ni.. :)

hati~♡ said...

sy mmg jrg sgt dpt buat BW.. kalau bpeluang insyaAllah hentam habis2an.. hehe

Unknown said...

tq..atas info...:)