Saturday, November 12, 2011

AMBIK PERHATIAN YE...CEKGU2...GURU KEJE 9 JAM YE...BERMULA TAHUN DEPAN...

Kira-kira 5,000 guru dari hampir 104 buah sekolah di seluruh negara akan menjadi perintis kepada sistem waktu bekerja sembilan jam mulai Januari tahun depan, kata Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP).

Presidennya, Hashim Adnan berkata, pihaknya difahamkan sistem waktu bekerja baharu itu akan dilaksanakan di empat buah negeri iaitu Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak dengan tempoh percubaan selama enam bulan sebelum diperhalusi oleh Kementerian Pelajaran.

Katanya, pihak NUTP bagaimanapun berpendapat waktu bekerja tersebut tidak sesuai diamalkan di sekolah.

Jelas beliau, pihaknya menerima maklum balas daripada guru terlibat yang bimbang dan tertekan ekoran perubahan waktu kerja baharu itu.

"NUTP berpendapat sistem bekerja sembilan jam seperti penjawat awam lain di pejabat tidak boleh diguna pakai dalam pendidikan sekolah.

"Selain bertugas sebagai pendidik, guru juga dibebani dengan tugas perkeranian termasuk mengisi data dan sebagainya. Malah, ada masanya guru terpaksa bertugas Sabtu dan Ahad untuk aktiviti badan beruniform, sukan dan kelas tambahan," katanya pada sidang akhbar di sini malam tadi. Hadir sama, Setiausaha Agungnya, Lok Yim Pheng.

Menjelaskan lebih lanjut, kata Hashim, tempoh percubaan waktu berkerja sembilan jam sehari di sekolah terpilih itu akan dilaksanakan dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang selama enam bulan.

"Kesatuan dimaklumkan bahawa para guru di sekolah terlibat sudah diberikan taklimat berhubung perkara ini.

"Walaupun ia tempoh percubaan sebelum diperhalusi pelaksanaannya oleh Kementerian Pelajaran, ramai guru sudah merasa tertekan dan kita bimbang perkara ini akan menganggu tugas mereka di sekolah," katanya.

Sehubungan itu, kata Hashim, NUTP menggesa kerajaan supaya mengkaji semula perkara tersebut.

HMM...klu betul la...macam mane yek??..yg kitorang ni dah comfirm dah...2013 jadi kolej vokasional..working hour 8a.m -5 p.m... ( uwaa....nk pindah!!!!!)

4 comments:

speak on mind said...

9 jam je ke? Keja cikgu kan senang dan kita pun memang gila kerja, baik kasi cikgu kerja 12 jam mengajar dan 12 jam lagi untuk kokurikulum! Tema nya jangan kasi cikgu tidur, makan mahupun berak! sendu!!!!!!!! :-(

nora rashid said...

haha..ye la man...bru umum naik gaji...gaji pon x merasa pon lg...ado dah dasar baru...huh

NURUL ASHIKIN said...

kenapa nak hentam cikgu? macam x puas hati ja

sophietarmizi said...

sian nye kat kita2 ni...huhuhuhu