Friday, December 09, 2011

CARA nk lepaskan perasaan MARAH

salam..

entry sblum tido...memandangkan aku tgh agk bengang...marah...baran...hangin...(ada lagi x..???)...rasa2nya entry kali ni sesuai..

1) Menangis

Ada sesetengah orang akan menagis bila rasa marah. Kononnya dapat tolong redakan kemarahan. Bagi aku menangis boleh meredakan perasaan marah seseorang...


2) Duduk sorang-sorang

Yang ni memang biasa dilakukan especially bagi yang tengah couple. Kalau tengah marah, selalunya diorang akan tutup handphone dan taknak diganggu orang lain. So, kalau macam ni berlaku kena la bagi masa kat dia untuk tenangkan fikiran..jgn terlalu mendesak pasangan...beri dia masa utk menyendiri...(jap lagi sejuk la tu..)

3) Berleter

Bila marah je mesti berleter. Buat ni salah, kena leter. Buat tu salah, kena leter lagi. Penah kene leter kan???..ha!! tu tandanye orang tu mmg sedang marah...jangan balas leteran org tu ye,,,kang ada yg makan kasut nanti....


4) Bergaduh
Yang ni kalau marah yang tak dapat kawal. Silap-silap akan bergaduh dengan orang lain. Boleh jadi gaduh besar sehingga bertumbuk pun ada. Kalau macam ni, silap hari bulan boleh hilang kawan. Yela...siapa nak kawan dengan orang yang asyik nak bergaduh je kan...

5) Memendam rasa

Ada juga orang apabila rasa marah, diorang akan pendam je perasaan diorang. Nampak relax and cool je. Boleh dikatakan penyabar la. Tapi biasanya bagi jenis memendam ni, pun ada limit nya. Kalau pendam banyak sangat, boleh jadi meletup dibuatnya. Sangat BAHAYA!!

6) Tidur

stgh org...tido adalah jalan yang terbaik...ambik bantal n tilam...layan zzz...lupa sekejap mslah...tapi bagi aku...klu tgh marah...nk tido pon x boleh...huu..

7) ambik wuduk

Sebenarnya...ni cara yang TERBAEK...marah kan sifat syaitan...so nk tenangkaa diri daripada api kemarahan...apa kata...ambik wuduk...INSYA ALLAH..sejukk....lagi bagus..buat solat sunat...pahala pon dapat..

Ada banyak lagi cara untuk lepaskan marah ni. Ada juga dengan meluahkan perasaan dengan kawan. Ada juga dengan makan. ( boleh obes...) Tak elok juga pendam lama-lama marah ni, sebab ada kesan pada kesihatan juga. Silap-silap boleh jadi heart attack....

Pissst: Korang ada tips lain x??..boleh share..

Tq sudi baca..


4 comments:

sophietarmizi said...

ha'ah....aku pun buat macam tu...nak mengamuk baling2 barang x guna gak....buat rugi duit je....so, buat je la mcm biasa....pas tu dh ok dh....:)

Nazri Razra said...

Uiishh.. kalau marah sangat.. baik pi minum air atau kopi.. leh relax gok gitu

Lai Qma said...

0h klu lai..kne g stu tmpat yg lapang,phtu mnjerit puas2,mlpaskn semua yg trbuku..then legala dr kmarahn..hehe

anamizu said...

yg last tu TERBAEK :)






slm kenal,
cik ana