Thursday, May 26, 2011

power pumping

aku penah risau bila time cuti skolah 2 minggu baru2 ni...milk supply merudum...bila pump biasanya dpt 10 -12 oz tp lps naik skolah jadi 8oz...risau beb..so aku try la cara ni...

Power Pumping
Power pumping is a technique that can be helpful in building a milk supply. For more information on basic pumping techniques, see the pumping section below. Here is a brief explanation of power pumping.
  • Power pumping involves using regular pumping techniques and setup, but in a unique way. The idea is to mimic a baby who is nursing frequently to increase a mother’s supply, as is common in the nursing relationship during a growth spurt. To power pump, hook-up as you would for a normal pumping session, pump for 10-20 minutes, rest 10 minutes, then pump another 10 minutes, then rest for 10 minutes, then pump again for 10 minutes. The mother does this for about an hour, once per day, to increase supply. At other pumping times during the day, routine pumping is used. It can take about a week to see an increase, so don’t get discouraged.





dan ini hasilnya...berkat ksabaran yg tinggi....fuh...skali pump dapat smula 5 oz bg sblh breast...alhamdulillah..rezeki fatnin...moga bertambah2 lah lg rezeki bby ye...

al kisahnye...



pada satu masa, ada sorang wanita berjumpa Rasulullah SAW
dan mengaku depan baginda,
dia telah berzina hingga melahirkan anak.
dia meminta supaya dirinya dihukum
sebaliknya,
Rasullullah SAW menyuruh dia pulang ke rumah
menyusukan anaknya itu sehingga 2 tahun
kemudian, datanglah kembali jumpa Rasullullah SAW untuk terima hukumannya..



Subhanallah...kisah nie pon bgtau yang betapa pentingnya menyusukan anak...sedar la kaum hawa...betapa Islam menggalakkkan penyusuan anak sehingga beusia 2 tahun...

Dulu...aku pon x sedar...hehe

Resipi sup ketam untuk tambah susu ibu

Resipi sup ketam untuk tambah susu ibu

sup ketam untuk tambah susu ibu

resepi nie aku dpt dlm blog kak faz
http://www.bengkungmoden.com/


Bahan-bahannya :

  1. 2 ekor ketam (di potong 2 dan dibersihkan)
  2. 2 ulas bawang merah
  3. 1 ulas bawang putih
  4. 2cm halia
  5. Lada sulah (dalam 20 ke 30 biji)
  6. Lada hitam (dalam 5 biji ke 8 biji)
  7. Kiub ayam (ambil separuh saja dari satu ketul kiub tu)
  8. 2 batang saderi
  9. 2 biji kentang
  10. Bunga kobis
  11. Sedikit minyak untuk menumis bawang
  12. 4 mangkuk air (kalau nak kuahnya banyak, letaklah banyak air)
  13. 1 sudu kecil Biji Halba (optional)
  14. Daun sup untuk hiasan

Cara-cara memasak (pun senang banget)

Tumbuk bawang putih, halia dan bawang merah. Kemudian tumis dengan minyak masak. Selepas bawang dah naik bau, masukkan air. Kemudian hancurkan lada sulah dan lada hitam. Masukkan ke dalam periuk. Diikuti dengan kiub ayam dan kentang. Tunggu hingga sup menggelegak dan kentang telah empuk. Selepas kentang dah empuk, masukkan ketam. Biarkan seketika, diikuti dengan batang saderi dan bunga kobis. Masukkan garam dan gula untuk perisa. Agak-agak ketam dah masak bolehlah dimatikan api.

Tapi kalau nak lagi banyak susu, anda boleh juga masukkan biji halba kedalam sup. Mesti banyak susu anda lepas tu.

Selamat mencuba ye. Kalau anda juga berjaya tambah susu dengan tips ni, harap boleh beritahu saya. Tapi kalau sebaliknya pun (tak menjadi / susu tak banyak juga) pun boleh beritahu saya juga :)

Tapi secara logiknya tujuan minum sup ketam bagi mereka yang kena demam denggi ialah untuk naikkan platlet darah merah (atau dalam bahasa mudah untuk tambah darah). Jadi kalau bagi ibu yangbreastfeeding, boleh lah untuk tambah susu

Oh ya, sebelum terlupa… Sup ketam ini hanya boleh diambil oleh mereka yang telah habis pantang selepas bersalin. Kalau anda masih lagi dalam pantang, jangan cuba-cuba minum sup ni pula. Nanti lambat pula sembuh luka cesarean anda.

aku ni tgh gigih mengumpul stok susu utk fatnin...n aku try buat...wow...thankz la ye kak faz sbb sudi share resepi nie...simple n sedap...yg penting susu pon byk..bleh la naikkan jumlah susu...lps mkn sup ni...cepat je br...st bengkak n dapat tambahkan stok yang ada...caya la..

Teknik susukan baby




Teknik menyusukan bayi...

* Posisi penyusuan yang baik*

Menyusu dalam posisi yang salah boleh menyakitkan anda dan juga mengecewakan bayi.

Berikut adalah cara yang betul:

  • Sentuh bibir bayi dengan hujung puting sehingga dia membuka mulutnya.
  • Biarkan dia membuka luas mulutnya untuk memenuhi sebahagian besar areola (bahagian berwarna coklat).
  • Gerakan rahang dan bunyi tegukan memastikan yang bayi menyusu dalam posisi yang betul.
  • Selepas menyusu, masukkan hujung jari kelingking anda di hujung mulut bayi untuk menghentikan hisapan.

*Refleks ‘let-down’ atau pancutan susu*
Refleks ‘let-down’ adalah rasa berdenyut yang menandakan aliran hangat susu sebaik sahaja bayi telah berada pada posisi penyusuan yang betul. Jika anda tidak mengalami rasa ini, ia mungkin disebabkan oleh gangguan, tiada ruang untuk bersendirian, rasa malu atau cemas tentang penyusuan susu ibu, letih atau sakit.

*Pilih posisi yang selesa*
Dapatkan posisi yang membuat anda dan bayi rasa seles
a. Tubuh bayi haruslah rapat ke anda dan mukanya bertemu dengan payudara anda. Mulutnya haruslah berhampiran dengan puting dan kepala, leher dan belakangnya perlulah dalam keadaan lurus.Belakang badan anda juga perlulah tegak, jangan membongkok. Gunakan bantal untuk bersandar, jika perlu.

Posisi dakapan
Ini merupakan posisi klasik dan menjadi kegemaran kebanya
kan ibu. Ia membolehkan perut bayi dan perut anda bertemu supaya anda tidak perlu memusingkan kepalanya untuk menyusu. Kepala bayi berehat di dalam dakapan anda. Sokong belakang badan dan punggung bayi. Lengan bayi perlu berada di bahagian sisinya.

Posisi ‘football hold’
Posisi ini sangat sesuai jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, memiliki payudara yang besar, menyusukan bayi pramatang atau bayi yang kecil saiznya atau menyusukan anak kembar pada waktu yang serentak. • Sokong kepala bayi dengan tangan. • Gunakan bantal untuk menyokong belakang badan anda.

Posisi berbaring
Cuba posisi ini apabila anda dan bayi rasa letih. Jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, ini mungkin satu-satunya posisi yang boleh anda cuba pada beberapa hari pertama. • Sokong kepala anda dengan lengan. • Sokong bayi anda dengan lengan atas.

*Beralih payudara*
Jika boleh, berikan bayi menyusu dari kedua-dua belah payudara pada setiap kali menyusu. Susukan bayi pada satu payudara sehingga dia berhenti menghisap. Angkat bayi, sendawakannya dan alihkannya ke payudara sebelah dan teruskan menyusu sehingga dia kenyang. Untuk penyusuan yang berikutnya, mulakan pada payudara yang terasa sarat dengan susu.


*Sendawakan bayi*
Sendawakan bayi setiap kali selesai penyusuan. Dia mungkin termuntah susu, jadi pastikan anda menyediakan tuala. Jika dia tidak sendawa selepas 30 saat, dia mungkin tidak perlu disendawakan.
• Letakkan bayi di bahu anda.
• Gosok atau tepuk perlahan belakang badannya.

*Maklumat Sampingan berkaitan teknik penyusuan*
Ini bergantung pada cita rasa dan pilihan anda. Anda boleh menyusu sambil duduk, berbaring atau serong sebelah.

Tentukan kedudukan anda betul. Bermakna cara anda duduk atau baring, memegang bayi dan bagaimana bayi menyesuaikan mulutnya apabila menyusu.

Bayi perlu diampu dengan baik. Anda boleh duduk bersandar di atas katil dengan kepala bayi di atas lengan atau duduk bersandar di kerusi.

Jangan bersandar terlalu jauh daripada bayi sehingga susah ia mencapai puting payu dara. Jangan terlalu membongkok sehingga terlalu rapat dengan bayi.

Gunakan sesuatu seperti bantal, kusyen, atau bahan yang lembut tapi kukuh untuk bersandar atau merehatkan kaki agar dapat menyokong anda dan bayi.

Sokong kepala bayi dengan lengan, manakala muka bayi menghadap ke hadapan dan muka bayi menghadap payudara, hidung bayi bertentangan puting payudara ibu

Bayi rapat dengan ibu(perut bertemu perut). Punggung, kepala dan bahu bayi diampu.
Letakkan kepala bayi, tubuh dan kaki dalam keadaan lurus, kepala bayi diangkat tinggi sedikit.

Gunakan bantal atau silangkan kaki anda untuk menaikkan kepala bayi ke payu dara

Bayi seharusnya menghisap seluruh bahagian kawasan puting.

Cara memegang payudara adalah dengan Pegangan C iaitu ibu jari di atas puting dan jari lain di bawah puting

Cara memengang yang salah adalah Pegangan Gunting iaitu ibu jari dan jari telunjuk di atas puting dan jari lain di bawah puting

Cara yang betul menyusukan bayi *Sentuh bibir bayi, *tunggu mulutnya terbuka luas *gerakkan badan bayi ke arah payudara *pastikan bayi mengambil lebih kawasan hitam payudara(areola) *pastikan bayi melekap dengan betul dan ampu sedikit payudara

Cara pelekapan yang betul *mulut bayi terbuka luas *dagunya mencecah payudara *bibir melekup keluar *pipi gelembung *payudara nampak penuh dan bulat *terdengar nada hisapan - hisap -telan-hisap-telan

Cara pelekapan yang salah *dagu bayi jauh *tidak banyak areola yang masuk ke dalam mulut bayi *dagu tidak menyentuh payudara *ibu rasa sakit *payudara boleh bengkak dan puting luka


Sumber:www.nutriweb.org.my/downloads/snp_breastfeeding_guide.pdf , http://mforum.cari.com.my susuibu.com http://
www.mybengkung.com/Teknikmenyusu.html

Monday, May 23, 2011

my cute little bby

3 month old, second week


Who's the cutest baby in the world? If you hold a mirror in front of your little one this week, you'll know she thinks she's number one by her big smile and happy gurgling. Most three-month-olds love to look at themselves - and their parents and brothers and sisters. Babies are drawn to faces more than any other image until around six months.

yos!!

hi...x smpat nk update blog 2 3 hari nie...bz? x jugok...malas sket...tp x lama lg aku rsa aku lah manusie yg paling rajin update blog...tenet free beb...bentong ada tenet free weh...siap pasang tiang wifi dpn umah aku beb...hak2...free lak tu...haw2..wt masa skrg still guna brukbang yg slow nak mapuh...harap2 ps ni...beruboh lor..

hari ni sambutan hari guru peringkat sekolah...suke...saya suke...sebab banyak menang hadiah ( org laen le..) hihi...tp thanks la for students walaupon cekgu ni cuti 3 bulan...x tau le plak bleh menaang anugerah cekgu sporting...( sporting kah daku??)...anyway time asih banyak2..taun dpn vote le lagi...bleh la cekgu simpan koleksi sijil2 cekgu...senang le nk naik pangkat...( ada kaitan ke??...)

n yang paling best....daku x percaya...yang daku boleh terjebak dlm pertandingan menganyam ketupat....( ayakk...apesal la aku lupe nk snap gmbo..)...x penah seumur idup aku mngamyam ketupat...redho...nk cukupkan kuota cekgu yg x cukup lg sorg...yang pasti...aku tukang gunting riben n yg anyamnye kak fatiah...fuyoo...cepat der dia anyam...yg pasti smua dia anyam n ktorang menang...dapat le hadiah tupperware comel hihi...

Friday, May 20, 2011

baby aku ni kenyang ke x?...

Tanda-tanda yang menunjukkan bayi anda mendapat susu yang mencukupi


Bagaimana saya akan tahu jika bayi saya mendapat susu yang cukup?


Dalam beberapa minggu pertama, anda mungkin tertanya-tanya jika bayi anda mendapat susu yang secukupnya terutamanya jika dia mahu menyusu setiap masa atau ternampak tidak puas selepas menyusu. Apabila telah lepas satu atau dua hari pertama, bayi anda akan selalu berasa lapar. Dan kemungkinannya memang dia lapar, sebab susu badan selesai dicernakan dalam dua jam selepas dia menyusu.


Kebanyakan bayi baru lahir mahu menyusu lapan hingga 15 kali sehari pada tiga atau empat hari pertama kehidupannya. Ramai bayi yang masih menyusu 10-12 kali sehari selepas minggu pertama. Bayi akan terus menyusu begini sehingga satu minggu lagi sebelum mengurangkan penyusuan ke lapan hingga 10 kali sehari. Susukan bayi anda sekerap yang dia kehendaki. Anda dapati bahawa anda tidak boleh lagi melakukan kerja harian biasa dalam beberapa minggu pertama semasa menyempurnakan rutin menyusukan bayi.


Malangnya, menimbang berat badan bayi pada beberapa hari pertama tidak akan menyakinkan anda, sebab berat badan bayi baru lahir selalunya turun lima hingga 10 peratus daripada berat lahir mereka dalam minggu pertama atau seterusnya. Walau bagaimanapun, bayi anda sepatutnya menambah berat badan selepas itu, dan jika anda menimbangnya semula pada hari ke-10 hingga ke-14, anda akan mendapati berat badan bayi anda sudah pulih kepada berat lahirnya.


Terdapat beberapa cara untuk mengukur jika bayi anda menyusu secukupnya, dan terdapat juga tanda-tanda yang dia tidak menyusu secukupnya. Penyahidratan dalam bayi baru lahir jarang berlaku tetapi anda perlu mengetahui tanda-tanda bayi menyusu dengan sempurna supaya anda boleh menghubungi doktor anda jika terdapat sebarang keadaan yang tidak menyenangkan. Ini termasuklah:

• Bayi anda menyusu lapan hingga 10 kali sehari pada dua atau tiga minggu pertama.

• Buah dada anda sudah melepaskan susu sepenuhnya dan berasa lebih lembut selepas penyusuan.

• Kulit bayi anda berasa tegang – ia akan memantul semula apabila dicubit.

• Sepatutnya terdapat sekurang-kurangnya enam kali tukaran lampin basah dalam masa 24 jam. (Lebih mudah untuk mengetahui lampin biasa yang basah daripada lampin pakai buang yang basah.) Urin bayi anda akan berwarna jernih dan tidak berbau.

• Kelihatan bayi menelan semasa penyusuan.

• Najis bayi anda berwarna kuning gelap atau sering gelap, atau najis semakin berwarna cerah pada hari kelima selepas kelahiran.


Apakah tanda-tanda amaran bahawa bayi saya tidak mendapat susu secukupnya?


Tanda-tanda bahawa bayi anda tidak mendapat susu secukupnya selalunya termasuk perkara yang berikut:

• Bayi anda tidak mendapat balik berat lahirnya atau menambahkan berat badan selepas dua minggu.

• Payu dara anda tidak berasa lebih lembut selepas penyusuan.

• Bayi anda meragam atau sering letih.

• Pipi bayi anda lekung atau membuat bunyi berdecit semasa menyusu. (Ini adalah tanda yang bayi anda tidak menghisap dengan betul dan anda perlu mendapatkan nasihat pakar perunding penyusuan untuk memastikan anda menggunakan teknik yang betul.)

• Selepas hari kelima kelahiran, anda tidak menyalin lampin bayi anda sebanyak enam hingga lapan kali dalam masa 24 jam.

• Bayi anda tidak membuang air besar sekurang-kurangnya sekali sehari atau najisnya masih berwarna gelap lima hari atau lebih selepas kelahiran.

• Bayi anda semakin berwarna kekuningan, bukannya semakin kurang, selepas minggu pertama. • Muka bayi anda tidak berisi dalam masa tiga minggu.

• Kulit bayi anda tetap berkerut selepas minggu pertama.


Jika anda risau mengenai sebarang tanda-tanda berikut, hubungi doktor atau ahli pediatrik keluarga anda.


Anda akan tahu yang anda menyusukan bayi dengan secukupnya apabila:


• bayi anda melekap pada buah dada anda dengan baik dan menyusu apabila terasa lapar;

• penyusuan adalah selesa dan tidak menyakitkan;

• dan, bayi anda akan menukar ritmanya semasa menghisap dan berhenti seketika semasa penyusuan, mula menyusu tanpa berhenti dan melepaskan hisapan secara spontan apabila sudah kenyang.


Jika bayi anda menunjukkan tanda-tanda berikut, anda menyusukannya dengan secukupnya. Salah satu perkara yang paling sukar semasa memulakan penyusuan ialah merasa yakin bahawa anda menyusukan bayi anda secukupnya. Memang anda menyusu dengan betul, tetapi jangan teragak-agak untuk mendapat nasihat dan bantuan daripada ahli pediatrik, doktor keluarga atau perunding penyusuan semasa peringkat awal penyusuan.

Thursday, May 19, 2011

saje2... kanak2 riang..

gambar abang n adik yg x mndi pg...







aaaaa





abang cayang adik...



adik jangan nangis...abang ada..

kisah headband

entry ni sbnrnye dah lama...x upload2 pon lg dlm blog...cite masa aku tgh pantang lg....hehe...pada satu hari tu che ngoh beli la headband ke baby fatnin...cantik ada 4 kaler lg..saje test bg bby pakai...n nk tau...ade org tu...jeles tgok bby melawa...nk pakai gak...ni le hasilnye..




comel x abang?



adik bulat...



ni muka kene paksa..hehe...maybe dia rasa pelik...ada benda kat dahi...skrg dah ok dah..



ni hasilnya...ultraman cosmos sorang ultraman taro sorang...hehe

kisah ultraman..

gambar blur...nak tau nape?..ultromen tgh terbang tu...tp kejap je terbangnye...sebab "terbang" atas kepala papa...huahaha...kene marah le lps tu..


nasib baek la ko tu rm 15 je otromen..klu x...sori le..x de nye aku bli...woo...

sebenarnte ultromen ni dah cacat dah...ganas banget anak bujang aku...habis dia operate...tangan ntah ke mana dah...alahai...

fatnin...nk meniarap

aksi - aksi ank dara aku belajar meniarap...punye la payah...badan dah bleh di terbalikkan tp tang kepala plak dah x lepas...berat pipi nie...hihi




cepat sayang, cuba lagi...



yah..yah...bagi bontot la pulop..



rehat jap ah..



muka penat...dah letih la tu...cubaan yang bagus bby..keep it up...mmmuah..

botol susu bby

buat msa nie aku guna botol susu nie utk fatnin...sbb botol first year ni mimic dgn cara bby breast feeding...aku da start guna since fatnin umur 5 hr..stakat nie..Alhamdulillah fatnin x keliru puting dan senang nk swtich antara botol n nipple...

harga pon x la mhl sgt...n kt sng nk dapat kat outlet ke shopping mall pon ada gak..

Wednesday, May 18, 2011

manual ke letrik?...hmmmm

Pam manual atau elektrik
Bagi yang pertama kali melalui pengalaman mengandung dan bersalin pasti tidak sabar-sabar hendak menyusukan bayi mereka. Apatah lagi apabila sampai saat hendak memilih pam yang bersesuaian bagi kegunaan apabila kembali bekerja kelak.

Terdapat banyak jenis pam dipasaran sama ada di jual di kedai-kedai, pasaraya mahu pun kedai online yang tumbuh bak cendawan selepas hujan. Tidak dinafikan memilih pam bukanlah suatu perkara yang mudah. Silap-silap pilih yang tak bersesuaian akibatnya tersadai tak digunakan. Membazir saja.

Bagaimana pun, sebelum mengambil keputusan membeli apa juga jenis pam yang ada dijual, perlulah diketahui bahawa alat terbaik untuk memerah susu adalah tangan anda sendiri. Ya, ianya percuma! Anda hanya perlu cuci tangan dan sediakan satu bekas yang bersih untuk menadah susu yang diperah. Bagi yang sudah master memerah menggunakan tangan, tidak perlu lah pening kepala nak memikirkan hendak beli pam yang mana satu. Lebih-lebih lagi tidak perlu bawa gadget yang memenuhkan beg setiap kali keluar bekerja. Sebagai bonus, anda juga tidak perlu membasuh pam dan juga mensterilkannya setiap kali pulang bekerja. Jadi, sebaik-baiknya belajarlah memerah susu menggunakan tangan. Terdapat banyak video di internet yang menunjukkan cara-cara memerah susu menggunakan tangan.

Di sini, saya ingin berkongsi kebaikan dan keburukan pam manual dan elektrik. Terpulang kepada anda untuk membuat keputusan.

Kebaikan pam elektrik
(1) Menjimatkan masa, lebih-lebih lagi dengan penggunaan double pump
(2) Tak melenguhkan tangan.
(3) Sambil pam, boleh buat kerja lain.
(4) Biasanya komponen kurang berbanding pam manual

Keburukan pam elektrik
(1) Kena ada elektrik point baru boleh pam.
(2) Kebanyakannya agak berat kerana menggunakan motor.
(3) Ada sesetengah pam menghasilkan bunyi yang agak menarik perhatian
(4) Selepas satu tempoh penggunaan ada risiko kuasa sedutan motor akan berkurangan.

Pam elektrik sesuai bagi mereka yang biasanya sibuk sewaktu bekerja, kerana dengan penggunaan double pump anda boleh memendekkan masa memerah sehingga separuh. Malah, anda tidak perlu langsung meninggalkan meja anda. Dengan setting yang baik, anda boleh memerah di meja sendiri (Pastikan tiada bunyi yang boleh menarik perhatian)

Kebaikan pam manual
(1) Ringan dan mudah dibawa
(2) Boleh pam di mana-mana. Dalam jam pun boleh pam
(3) Kuasa sedutan lebih mudah dikawal. Bagi yang dah expert mudah dapat letdown (10-15 minit dah dapat penuh sebotol)
(4) Tak payah fikir pasal motor, selagi getahnya elok selagi tu boleh guna. Pam avent manual saya dah hampir dua tahun, masih elok lagi.

Keburukan
(1) Lenguh tangan
(2) Kena pam sebelah-sebelah sebab pam manual tak ada double pump
(3) Sesetengah pam, komponennya banyak

Bagi yang mempunyai budget yang sedikit tetapi tidak kisah mengenai masa, dan selalu sangkut dalam jam amat sesuai menggunakan pam manual. Bagaimana pun hati-hati ketika memandu. Don't pump and drive ok!

Tak kisah la nak pilih pam manual atau pun elektrik, pastikan anda selesa dengan pam tersebut. Bagi yang ada budget lebih mungkin boleh beli pam elektrik yang mahal seperti free style yang lebih ringan dan guna kuasa bateri. Kalau kurang budget, guna pam manual seperti avent pun dah cukup. Sewaktu nak beli tu kalau boleh, pergi ke kedai yang boleh test drive pam nya. Kalau agak-agak selesa boleh terus beli.

kaedah memerah susu ibu

Kaedah memerah


Memerah susu ibu adalah bertujuan untuk membekalkan susu ibu ketika ibu tiada bersama dengan bayi, terutamanya bagi ibu-ibu yang bekerja. Selain dari itu, memerah susu ibu boleh merangsang pengeluaran serta meningkatkan pengeluaran susu ibu. Bagi bayi pra-matang yang belum bersedia menghisap susu secara terus dari ibunya, susu diperah dan disalurkan kepada bayi melalui saluran tiub atau pun menggunakan shringe. Selain dari itu, ibu-ibu jugak memerah susu ibu untuk mengelakkan pembengkakan buah dada yang boleh menyebabkan kesakitan kepada ibu.

Bagi mendapatkan hasil yang lebih baik, lakukan urutan lembut pada buah dada. Selain dari itu, penggunaan tuala suam juga membantu melancarkan pengaliran susu ketika memerah.

Terdapat beberapa kaedah memerah yang boleh dilakukan

(1) Menggunakan tangan
Selain daripada mudah, ia juga murah dan bagi ibu yang sudah mahir, mereka dapat memerah susu yang lebih banyak berbanding menggunakan pam.
>Kaedah<
(A) Basuh tangan dan bekas yang akan anda gunakan untuk menadah susu badan. Duduk dalam keadaan yang anda selesa. Letakkan bekas tadi di bawah puting anda. Letakkan tuala basah yang suam untuk merangsang pengaliran susu. Urut payudara dan puting untuk mendapatkan refleks ejeksi susu. Tekan perlahan-lahan sambil membuat bulatan di sekeliling payudara.
(B) Tekan payudara dengan lembut, gerakkan jari-jari anda dari bahagian dada ke arah puting.
(C) Posisikan ibu jari dan 4 jari lain 2-3 cm di belakang puting dan tekan payudara anda.
(D) Tekan jari-jari anda sambil menggolekkannya ke arah puting. Lepaskan dan tekan semula untuk mengeluarkan susu. Anda sepatutnya tidak merasa sakit semasa proses ini.
(E) Tukar posisi jari-jari anda ke bahagian lain pula untuk memerah duktus-duktus susu yang lain pula. Selepas 3-5 minit, aliran susu akan semakin perlahan. Tukar Payudara sebelah pula. Lakukan proses yang sama dan selepas itu anda boleh beralih semula ke payudara pertama tadi. Ulang semampu anda. Kebiasaannya, sesi-sesi awal mengambil masa 20-30 minit. Setelah anda menguasai teknik ini, masa yang diambil akan semakin pendek.

(2) Menggunakan pam manual
Kini terdapat banyak jenama pam manual dipasaran, terpulang kepada budget dan keperluan ketika membeli pam. Tidak semestinya pam yang mahal akan memberikan hasil perahan susu yang banyak, kerana ia bergantung kepada cara memerah. Kebaikan menggunakan pam manual ialah, ianya ringan serta boleh digunakan dimana-mana kerana tidak memerlukan sumber elektrik.

Bagaimana pun sesetengah ibu berpendapat penggunaan pam manual agak memenatkan. Kelebihannya ialah, dengan penggunaan pam manual, kadar sedutan pam boleh dikawal dengan mudah bersesuaian dengan kadar hisapan bayi. Ramai ibu berpendapat dengan penjagaan yang baik, pam manual boleh tahan lebih lama dan boleh digunakan untuk bukan saja seorang malah hingga beberapa orang anak.

Contoh pam manual yang terdapat dipasaran:
(A) Avent Isis ( Basic: RM219, Out and About : RM389, Jusco, Babyland)
(B) Pureen (Jusco) (C) Pigeon manual (Rm50++)
(C) Anakku (RM49.90)
(D) MAM Care
(E) Medela Harmony

(3) Pam menggunakan kuasa bateri
Pam bateri tidak banyak terdapat dipasaran tetapi masih mendapat tempat memandangkan ia tidak memenatkan sebagaimana pam manual dan tidak begitu berat berbanding pam elektrik. Bagaimana pun, apabila kuasa bateri semakin berkurangan kadar sedutan pam akan sedikit terjejas dan perlu sentiasa menyediakan bateri spare untuk masa-masa kecemasan. Bagaimana pun jangan panik sekiranya terlupa membawa bateri spare kerana masih boleh memerah susu dengan menggunakan tangan.

Jenis pam berkuasa bateri yang boleh didapati :
(A) Pureen
(B) Tollyjoy

(4) Pam menggunakan kuasa elektrik
Walau pun pam elektrik jauh lebih mahal berbanding pam manual dan bateri, tetapi ia semakin diminati ramai kerana memudahkan kerja mengepam serta dapat menjimatkan masa. Ini kerana, bagi kebanyakan ibu bekerja masa untuk mengepam adalah amat terhad dan penggunaan pam elektrik, lebih-lebih lagi dual-pump dapat membantu mereka menjimatkan masa mengepam di samping mendapat hasil sebagaimana penggunaan pam manual yang biasanya sedikit mengambil masa dan agak memenatkan.

Faktor-faktor ini sedikit sebanyak membantu ibu-ibu terus menyusukan bayi mereka secara ekslusif. Tetapi, haruslah berhati-hati ketika memilih kuasa sedutan kerana sekiranya memilih kadar sedutan (suction) yang terlalu kuat, bukan saja hasil yang didapati bakal mengecewakan malah ia akan turut menyebabkan kesakitan. Selain dari itu, oleh kerana memerlukan sumber elektrik dan agak berat penggunaannya agak terhad.

Ada sesetengah ibu yang memilih pam manual ketika berada di tempat kerja, dan menggunakan pam elektrik ketika di rumah untuk digunakan ketika bangun untuk memerah susu di awal pagi. Ini adalah terpulang kepada keperluan individu.
Contoh-contoh pam elektrik yang biasa digunakan

(A) Spectra 3 (RM368)
(B) Ameda-lactaline dual breastpump (RM788)
(C) Medela mini e (RM449) , Dual pump (RM699), Swing (RM768)

Apa pun jenis pam atau kaedah yang digunakan pastikan sentiasa menggunakan barang yang bersih dan disteril. Cuci tangan dengan sabun sebelum memerah susu.

pam di mana ye?

alhamdulillah...saya x de masalah nk mengepam susu di tempat kerja...ada satu bilik khas yg kami jadikan mini surau sesuai utk sya jadikan tmpat mengepam susu..bilik tu kami namakan bilik danger...orang tertentu sahaja boleh masuk...n yang biasa masuk utk bersolat adalah kaum wanita sahaja...


bila jam menunjukkan kol 9.30 pg...mmg bilik tu jadi tmpat pertapaan sementara diriku..hehe..

kt sini ada beberapa tempat yang sesuai utk mengepam susu...

Antara pilihan tempat untuk mengepam di tempat kerja :-

(1) Breastfeeding room - Masih terlalu sedikit syarikat yang menyediakan breastfeeding room kepada pekerja kerana populasi ibu-ibu yang menyusu biasanya tidak ramai.

(2) Bilik sendiri - Bagi pegawai berpangkat yang mempunyai bilik sendiri tiada masalah nak mengepam di dalam bilik sendiri. Pastikan bilik anda bukan berdindingkan cermin see through dan kunci bilik sebelum mulakan aktiviti

(3) Tumpang bilik bos - Kalau ada bos yang sporting boleh tumpang bilik bos (lebih manis kalau bos perempuan)

(4) Cubicle sendiri - Agak expose tapi kalau pakai pam elektrik dan pandai cover dengan shawl atau nursing cover memang bagus kerana tak perlu tinggalkan kerja untuk menyelesaikan tanggungjawab pada si manja

(5) Surau - Lebih exposure. Kurang sikit privacy tapi bagus kalau ada teman seperjuangan.

(6) Meeting room/ File room - Dan bilik-bilik yang tak ramai orang access atau bilik yang hanya bole di access oleh kaum wanita. Pastikan pintu dikunci dahulu!

tp ada jgk tmpat yang memang x sesuai langsung utk menjalankan aktiviti memerah susu...@ toilet!! please la jangan...sanggup ke nak bagi bby minum susu tu???...
eiiiiee....

nur kasih d muvee



bsok start tayangan @ pawagam...ntah berkesempatan nk tengok ke x..huhu...dlu aku x tgok cite ni...tp ble ada ulangan dlm tv n org kta drama nie best, try follow...memang berhantu...hihi...suka tgok kisah dan pengorbanan nur amina...asyik di duga dengan dugaan yang bagi aku, klu aku sndiri x mampu nk hadapi...

sape2 yg dah tgok bgtau eh brape rating movie nie..hihi

nmpk gayanya kene tunggu DVD la,,nk kasi gegar panggung xde nye...

nk simpan susu ibu?..cara yang betul mcam mna ye?...

Penyimpanan Susu Ibu




Susu ibu yang diperah boleh disimpan untuk diberikan pada bayi sepanjang ketiadaan ibu bersama bayi. Susu ibu mengandungi sel hidup, oleh itu susu ibu yang diperah perlu disimpan dengan kaedah yang betul untuk memastikan kandungan nutriennya terpelihara dan tidak musnah. Susu ibu sebenarnya mempunyai bahan anti-bakteria yang membolehkannya kekal segar dan tahan lama.

Bekas yang sesuai untuk menyimpan susu perahan:

* bekas plastik atau botol susu bebas BPA (Bisphenol-A)
* bekas kaca atau bekas plastik berbucu keras (seperti Tupperware)
* breast milk storage liners yang memang dikhususkan untuk menyimpan perahan susu ibu

Susu ibu yang diperah boleh disimpan di dalam keadaan dan tempoh masa berikut:

1. Di dalam suhu bilik (19 hingga 26 °C), tahan sehingga 4 jam
2. Di dalam bekas penyejuk (cooler bag/box) (kurang 4 °C), tahan sehingga 12-24 jam
3. Di dalam peti sejuk (kurang 4 °C), tahan sehingga 7 hari
4. Di dalam peti sejuk bahagian beku (-18 hingga -20 °C), tahan antara 3 hingga 6 bulan

Expressed Breast Milk (EBM)

Panduan asas penyimpanan susu ibu:

* bekas penyimpanan susu hendaklah dibasuh dengan bersih menggunakan sabun, dibilas dengan air didih dan dikeringkan dengan sempurna sebelum digunakan
* catatkan tarikh perahan pada bekas susu sebelum menyimpannya
* simpan susu dalam kuantiti mencukupi untuk 1 kali penyusuan untuk 1 bekas, contohnya 2 – 4 oz sahaja setiap bekas
* jangan penuhkan bekas sehingga ke penutupnya, tinggalkan sedikit ruang untuk membolehkan pengembangan berlaku apabila susu dibekukan
* susu yang hendak dibekukan sebaiknya hendaklah disimpan di bahagian sejuk terlebih dahulu sebelum dipindahkan ke bahagian beku peti sejuk
* jangan simpan susu perahan di bahagian pintu peti sejuk kerana suhu di bahagian pintu tidak stabil (kerana kekerapan membuka dan menutup pintu peti sejuk)
* sebaiknya simpan susu perahan di bahagian paling atas dan paling dalam kerana suhunya lebih stabil dan malar
* jika menggunakan bekas penyejuk (cooler bag) pastikan ice pack yang digunakan mencukupi, ganti jika perlu dan kurangkan kekerapan membuka bekas penyejuk

Maklumat Tambahan

(berdasarkan soalan-soalan yang dikerap ditanya di dalam komen-komen di bawah)

1. Susu yang diperah di pejabat boleh disimpan di dalam peti sejuk di pejabat (jika ada) dan dibawa balik menggunakan cooler bag yang berisi ice pack yang mencukupi untuk perjalanan pulang ke rumah (walaupun perjalanan ke rumah hanya 10 minit, pastikan susu perahan kekal sejuk). Sampai di rumah, bolehlah pindahkan ke peti sejuk di rumah sama ada hendak letakkan di bahagian bawah (sejuk biasa) atau di bahagian atas (freezer). Tidak digalakkan membekukan susu semasa di pejabat kerana susu beku lebih sukar diuruskan (kerana kita perlu memastikan ia dibawa balik dalam keadaan beku dan tidak boleh mencair walaupun sedikit).

2. Jika susu beku sudah mencair (walaupun sedikit), susu tersebut tidak boleh lagi dibekukan semula. Ia perlu disimpan di bahagian bawah (bhg sejuk biasa) malah perlu dihabiskan (digunakan) dalam tempoh 24 jam dari masa ia mula mencair.

3. Susu perahan lebih baik disimpan di bahagian sejuk biasa berbanding bahagian beku (freezer) jika susu perahan itu adalah stok untuk beberapa hari. Sekiranya pada hari ke-5 susu perahan tersebut belum digunakan maka bolehlah naikkannya ke bahagian beku untuk memanjangan tempoh hayatnya.

4. Susu perahan yang dibekukan akan kehilangan beberapa nutrien dan antibodi akibat proses pembekuan namun komposisinya masih JAUH LEBIH BAIK berbanding susu formula. Oleh itu ibu perlu memberi susu segar (secara direct feeding), susu perahan yang disejukkan dan susu perahan yang dibekukan untuk mengimbangi keperluan nutrien dan antibodi bayi.

5. Susu perahan yang telah dipanaskan, diberikan kepada bayi tetapi tidak habis diminum. Ibu-ibu masih boleh menyimpan susu tersebut ke dalam peti sejuk semula untuk penyusuan berikutnya (anggaran masa tidak lebih dari 2 jam). Jika pada penyusuan kedua tidak juga dihabiskan maka susu tersebut perlu dibuang.

credit 2: http://www.momschoice.com.my/blog/?p=214

petua nak tambah susu ibu...




macam - macam benda aku buat sbagai cara nk tmbah susu bby...skrg alhamdulillah skali pump bleh dapat 10-12 oz...mmg kena jadikan aktiviti memerah sbgai rutin...

kt sini nk share ngn BF mommy...insya allah dengan usaha kita...dapat berikan baby susu ibu sepenuhnya...walaupun dah kembali bekerja...


Antara Makanan yang boleh membantu pertambahan susu badan

1. water chestnut/sengkuang cina
2. kobis
3. halba (msk dlm nasi & air rebusannya minum)
4. laici
5. longan
6. daikon/lobak putih
7. sawi
8. kailan
9. tenggiri
10. bayam
11. peria
12. jantung pisang
13. soy based product
14. carrot- kalau buat jus carrot susu sedap!
15. Madu lebah asli
16. pegaga-jus atau ulam segar
17. pucuk manis/asin-asin
18. kurma
19. kucai +tauhu+tougeh
20. petola
21. kentang rebus
22. roti
23. biskut marrie
24. daun turi
25. ikan semua jenis ikan-ikan yu,ikan sardine, tuna, salmon
26. kacang buncis
27. cheese
28. planta





Minuman:
1. air masak
2. susu
3. soya
4. nestum
5. oat
6. horlick
7. milo
8. jus buahan
9. buahan betik
10. honeydwe
11. rebusan buah pala
12. spirulina
13. air kelapa
14. rebusan air halba


Supplement yg perlu ambik:
1. omega 3
2. obimim
3. kalsium
4. vitamin c


Utk urutan plak:
1) sikat puting setiap hari, baca selawat pastu sikat dari atas keputing....kanan dan juga kiri
2) cuci dengan berus gigi puting2 tuuu takut tersumbat liang2 puting susu
3) kalau sblm mengepam tuuuu, ambik kedua belah tangan urut dari atas terus lurutkan kebawah...(bc selawat dulu)...insyaallah itu salah satu urutan utk BF


Masa pengepaman:
1) cuba pam sekerap mungkin, lagi byk pam...lagi byk pengeluaran susu cthnya 3jam sekali
2) mlm bagi baby isap kerap ....sebab bila mlm kalau bg baby isap boleh membanyakkan pengeluaran susu juga
3) bila pam, pam sampai susu tak keluar.....nanti breast akan produce susu baru....istilah yang selalu guna mcm 'buang sampah...sampah dah penuh, buang dlm tong sampah...pastu ganti dgn plastik sampah baru' gitu jugak mcm air susu.. bila dah habis pam, die akan mengeluarkan susu baru.
4) sblm pam minum air suam dulu....lepas pam pon minum jugak.
5) jgn minum air sejuk/ais nanti susu cepat kering
6) jgn minum teh/nescafe.... mkn supplement jgn tinggal


Ubat

Ubat untuk tambah hormone prolactin (* recommended)
1) Domperidone*
2) Maxolon
3) Metoclopramide (boleh jadi depression)
4) Motilium
5) Raglan (boleh jadi depression)




Cara-cara Lain

1) baca surah Al Baqarah ayat 60. sambil baca letakkan tangan pada breast tu. (satu lagi surah surah al-Hujurat)
2) Sapukan sedikit minyak kelapa pada daun sirih. Kemudian layurkan pada api sehingga layu. Setelah suam, tekapkan pada buah dada. Lakukan setiap hari.
3) tuam tuala suam ke atas payudara
4) urut belakang
5) urut kat payudara
6) urut breast pakai sikat mcm sikat rambut
7) sentiasa berfikiran positif
8) invest pada pam susu yg berkualiti
9) Kerap menyusu bayi
10) kurangkan stress, jangan fikirkan perkara yang menyusahkan hati
11) Pastikan suami senantiasa menyokong dan membantu
12) Galakkan direct feeding jika ada bersama anak
13) Minum air secukupnya
14) doa
15) tawakkal

Penyusuan Susu Bagi Ibu Yang Bekerja

Penyusuan ibu tidak perlu dihentikan walaupun ibu bekerja. Ibu perlu membuat lebih perancangan dan persediaan sebelum mula bekerja. Pekara yang paling penting adalah mempelajari bagaimana caranya untuk memerah susu ibu, mengamalkannya dan melatih bayi untuk mengambil susu itu.


Masa untuk mula memerah susu ibu

Mula belajar memerah dan menyimpan susu ibu 1 hingga 2 minggu sebelum mula bekerja. Lakukan untuk selama 15 hingga 20 minit.


Teknik memerah susu dengan menggunakan tangan

* Cuci tangan menggunakan air dan sabun.

* Lakukan urutan perlahan-lahan pada payu dara ke arah puting atau tuam panas selama beberapa minit sebelum melakukan perahan untuk membantu pengaliran susu.

Cara-cara:
1:Letakkan ibu jari di areola di bahagian atas puting dan jejari yang lain di bahagian bawah payu dara.
2: Picit payu dara menggunakan ibu jari dan jari-jari pada masa yang sama ke dalam menghala kebahagian dada.
3:Pusing dan perah dari semua arah.
4:Lakukan yang sama kepada payu dara yang sebelah dan apabila telah bersedia lakukan semula kepada kedua-dua payu dara.

Perhatian: Jangan urut dari bahagian atas payu dara.


Menyimpan susu yang telah diperah.
* Simpan susu yang telah diperah di dalam bekas kecil, cukup untuk sekali penyusuan.

* Biarkan seketika susu yang telah diperah untuk menurunkan suhunya, kemudian label bekas sebelum menyimpan ke dalam peti sejuk atau tempat beku.

* Susu yang telah diperah boleh disimpan pada suhu bilik 26 oC selama 4 jam, di dalam peti sejuk (fridge) untuk 2 hingga 3 hari dan di dalam bahagian sejuk beku (freezer, lazimnya peti sejuk yang mempunyai 2 pintu) adalah selama 3 bulan.



* Bahagian tempat beku bagi peti sejuk 1 pintu adalah tidak sesuai untuk menyimpan susu selama 3 bulan.


Menyediakan susu yang telah diperah untuk bayi anda.

* Susu yang telah diperah perlu disuamkan terlebih dahulu sebelum diberi kepada bayi.

* Susu yang telah dibekukan, perlu dibiarkan cair dengan meletakkannya di dalam peti sejuk selama 6 hingga 8 jam


atau dengan cara meletakkan bekas dibawah laluan air paip.

* Jangan cairkan susu pada suhu bilik.


* Rendamkan bekas susu yang telah diperah ke dalam air suam. Jangan gunakan air yang panas kerana ini akan menyebabkan susu bertukar pekat dan bergentil.


* Susu yang diperah tidak boleh dimasak atau menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk tujuan memanaskan atau mencairkannya.


* Suhu susu yang sesuai boleh diuji dengan menitiskannya sedikit dibahagian pergelangan tangan(wrist)

* Susu yang telah dikeluarkan dari peti sejuk mesti diberi kepada bayi dalam masa 1 jam. Susu yang tidak diminum atau susu yang selebihnya tidak boleh dibekukan semula.


Mengajar bayi minum susu yang telah diperah.

* Anda dinasihatkan melatih bayi minum susu yang telah diperah 2 minggu sebelum anda kembali bekerja.

* Gunakan jadual berikut sebagai panduan:



Source : Malaysian Breastfeeding Advisory Association


Hari 1-3 : Penjaga perlu memberikan susu yang diperah kepada bayi hanya pada waktu sarapan pagi. Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu.

Hari 4-6 : Penjaga perlu memberi susu yang diperah kepada bayi pada waktu sarapan pagi dan waktu minum pagi Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu pada waktu-waktu yang lain.

Hari 7-9 : Penjaga perlu memberi susu yang diperah kepada bayi pada waktu sarapan pagi, waktu minum pagi dan waktu makan tengahari. Seterusnya ibu susukan bayi dengan susu ibu.

Hari 10-13 : Penjaga perlu memberi susu yang diperah kepada bayi pada waktu siang dan ibu susukan bayi dengan susu ibu pada sebelah malam.

Tuesday, May 17, 2011

cian abg...demam...

ni mna nye demam bawaan bby...kesian plk ank teruna aku nie...sejak dapat bby..terasa jgk kurang tumpukan perhatian pada dia...nk bermanja ngn mama pon x bleh...kene la tumpang manje2 ngn atok n nenek..



jelepek je...masa nie suhu bdn firas agak tinggi...panas tangan dia..n biasanye x de la dapat nk menempek cool fever pd dahi..maybe kali ni dia rasa x selesa...n bagi mama tempek kat dahi tu..




keciannye...monyok je ye bang...




dah rsa ok ckit la tuuu...PEACE!!

breastpump..

hi...

skrg nk g mna2 mmg benda nie la aku bwk...klu x bawak...x complete rasanya..

breastpump ni aku ble on9..package...(jimat ckt hehe..)harmony breastpump+ back 2 work package ni aku bli kt on9 shop...www.babyworld.com





package ni include dengan medela harmony breastpump...dah nk masuk 3 bulan dah aku guna...n serasi plk...mudah nak bawak g mn2..



Product Descriptions :-

This manual breastpump is ideal for mothers who only express milk occasionally and do not want to miss the usual feel of their baby.

With 2-Phase Expression
Ergonomic swivel handle
Gently massaging SoftFit Breastshield
Fewer parts than other manual breastpumps
A mother's best choice!
Harmony has 2-Phase Expression which imitates the baby's natural sucking rhythm and is therefore comfortable and efficient. The innovative technology is based on state-of-the-art research and brings the breastfeeding mother all-round comfort and convenience.
Proven to feel most like a baby
Proven to get more milk in less time
Proven to achieve faster milk ejection and faster milk flow
How do babies nurse?
Studies have shown that babies nurse in two phases: Initially, they suckle fast and light to stimulate the milk ejection reflex and to start the milk flowing. Then, they switch to a slower and deeper suck to get as much milk as quickly as possible.


What is 2-Phase Expression?
It is the only research based breastpump technology to mimic a baby's natural nursing rhythm. First rapid stimulation, then slower expression.

abang cayang adik...

seronok tgok anak membesar dpn mata...abang dah nk masuk 4 thun n adik dh 3 bulan lebih...msa ni aku bleh tgok mcm mn sayang nye abang kat adik...kejap2 mama..mama..nk kiss baby...nk sayang baby...sampai adik naik rimas...hihi...

harap2 bla dah besar...abang jd pelindung yang baik utk adik...amin...


kt cni ada bbrapa keping gmbr yg mnjadi favourite aku..



lama2 adik dah biasa kne kiss...






suka gmbr nie..mcm nk menyanyi je budak berdua nie...haha








dari jauh da moncong nk kiss...panjang plk tu moncongnye...




mama, fatnin awliya n firas zikry...

baby ku da 3 months old..




3 month old, first week


Your baby may be strong enough now to do a mini push-up when he's lying on his tummy. Over the next few weeks you will notice that as his muscles strengthen, he will be able to lift his head and shoulders clear of the floor and look around as he does so. You can encourage him by letting him spend short periods every day on his stomach on a play mat on the floor. Gradually he will learn to transfer his weight from his forearms to his hands to lift himself even higher. Remember though, this head-up position is tiring and he won't be able to hold it for long at first, no matter how much he wants to see what's going on around him.

Thursday, May 12, 2011

SUSU IBU...high class!!

SUSU IBU KHASIATNYA TIDAK TERNILAI

KELAHIRAN bayi bermulanya detik indah kehidupan. Rumah tangga anda dilimpahi cahaya. Kehadiran si manja mengeratkan jalinan kasih suami isteri. Kini tanggungjawab anda berdua menyempurnakan hidupnya. Menyusui bayi dengan susu sendiri permulaan paling bermakna. Segunung kebaikan dan ganjaran menanti bayi anda. Ganjaran bukan hanya untuk bayi malah diri anda juga.

Menyusu bayi dengan susu ibu langkah penting ke arah perkembangan dan pembesaran bayi yang sihat. Pengalaman unik ini telah dilalui wanita sejak permulaan zaman lagi. Ajaibnya kuasa Tuhan. Sebaik bayi dilahirkan proses pengeluaran susu juga bermula. Jangan sia-siakan kurniaan berharga ini. Susuilah bayi anda dengan penuh kasih sayang. Andai ini pengalaman pertama, timbalah ilmu dan dapatkan pengetahuan daripada mereka yang berpengalaman.

Susu ibu berperanan penting dalam tumbesaran anak. Khasiatnya besar. Mampu menjauhkan penyakit sekali gus menyihatkan anak. Banyak kajian dilakukan di serata dunia untuk membuktikan kelebihan susu ibu yang tidak dapat diperolehi daripada susu formula. Tuhan telah menentukan susu ibu untuk anak manusia. Malah Dia telah berpesan dalam firmanNya dalam surah AlBaqarah ayat 223, surah Luqman ayat 14 dan surah Ahqaaf ayat 15. Ketiga-tiga ayat dalam surah berlainan ini menyebut ibu hendaklah menyusukan anaknya selama dua tahun iaitu bagi mereka yang ingin menyempurnakan susuan. Agama Islam pula ada menggambarkan pembalasan di hari akhirat bagi ibu-ibu yang enggan menyusu anak dengan sengaja "maka berdatanganlah ular menggigit kedua-dua belah buah dada wanita itu."

Susu ibu menyelamatkan nyawa

Risiko kematian bayi dan kanak-kanak kecil di negara membangun meningkat 10 hingga 15 kali bagi mereka yang tidak menyusu badan pada usia tiga bulan pertama. Kebanyakan kematian berpunca penyakit cirit-birit yang serius.

Kajian pula menunjukkan 40,000 kanak-kanak meninggal dunia setiap hari (28 orang setiap satu minit) di negara-negara membangun. Mereka adalah mangsa kekurangan zat makanan.

Untuk itu United Nations International Childrens Fund (UNICEF) telah mengenal pasti tujuh cara berkesan menyelamatkan jutaan nyawa kanak-kanak. Salah satu caranya adalah meningkatkan kadar penyusuan susu ibu di kalangan ibu-ibu.

Meskipun angka kematian begitu tinggi di negara-negara membangun dan mundur ini tidak bererti negara maju terkecuali. Di Amerika dan barat Eropah banyak kes Sudden Death Of Unknown Cause (SIDS) atau Cot Death dilaporkan berlaku. Dan kajian menunjukkan kebanyakan mereka yang meninggal akibat ini terdiri daripada kanak-kanak menvusu botol.

Oleh demikian kempen penyusuan ibu amat digalakkan di negara mundur sebagai pilihan untuk tidak menyusu botol kerana sistem bekalan air di negara tersebut tidak bersih. Walaupun penyusuan botol di negara kita selamat dan terjamin, penyusuan ibu tetap yang terbaik.

Mengapa tidak menyusu?

Menurut Penolong Pengarah Zat Makanan Kementerian Kesihatan Malaysia, Puan Rokiah Don, kadar penyusuan ibu di kalangan ibu-ibu bekerja terutamanya di kawasan bandar menurun. Antara faktor yang mempengaruhi atau menghalang ibu-ibu untuk terus menyusui bayi adalah kecetekan pengetahuan, tiada pengalaman dan tiada sokongan. Banyak memberi alasan menyusu badan tidak praktikal, menyusahkan, letih, suami tidak dapat memainkan peranan, bimbang kesihatan diri terjejas dan tidak yakin bayi mendapat bekalan susu mencukupi. Malah ada yang bimbang buah dada akan melendur.

Sekiranya anda salah seorang yang menghuraikan alasan tersebut, jelas pengetahuan anda mengenai susu ibu terlalu cetek. Tempoh dua tahun bagi yang menyempurnakan susuan atau sekurang-kurangnya enam bulan pertama amat berharga. Bukankah anak itu anugerah Tuhan yang tidak ternilai, mereka berhak mendapat makanan terbaik.

Khasiat dan kebaikan susu ibu

Susu ibu merupakan makanan dan minuman terbaik untuk bayi terutamanya sejak lahir hingga bayi berusia enam bulan. Ia mengandungi semua khasiat dalam imbangan yang betul. Sebaik selepas melahirkan, susu pertama kental berwarna kekuningan. Susu ini dinamakan kolostrum. Khasiatnya amat tinggi. Kandungan proteinnya tiga kali ganda melebihi susu ibu biasa. Ia mengandungi antibodi yang tinggi serta lebih sel darah putih.

Kolostrum mampu melawan jangkitan pelbagai penyakit seperti cirit- birit, selesema dan radang paru-paru. Malah ia bertindak sebagai imunisasi pertama. Ibu-ibu digalakkan kerap menyusui ibu pada hari-hari pertama kelahiran bagi membekalkan kolostrum secukupnya pada bayi. Sesetengah ibu tidak mahu memberikan susu mereka pada bayi pada waktu ini kerana menurut mereka susu belum ada. Kekeliruan ini merugikan kerana bayi seharus mendapat kolostrum sebanvak mungkin.

Teknologi moden cuba meniru merumus susu formula agar menyamai susu ibu. Namun sehingga kini khasiat dan kebaikan yang terkandung di dalam susu ibu tidak dapat disamai apalagi untuk ditandingi. Antara kebaikan susu ibu adalah ia mengandungi zat makanan dalam nisbah yang betul dan isi kandungannya berubah mengikut keperluan bayi membesar. Komposisi zat dan vitaminnya sesuai dan mencukupi untuk bayi. Ia mengandungi enzim lipase yang menghadamkan lemak.

Susu ibu bersih dan bebas bakteria. Selain itu ia mengandungi anti jangkitan yang melawan pelbagai jangkitan penyakit. Antaranya sel darah putih hidup (leucocytes) yang membunuh bakteria. Antibodi (immunoglobulins) mampu menentang jangkitan penyakit biasa sehinggalah bayi berupaya membentuk antibodinya sendiri. Sekiranya si ibu mempunyai jangkitan, antibodi yang dapat melawan jangkitan tersebut akan hadir di dalam susu ibu.

Kita kerap melihat bayi kecil menangis tanpa henti berjam-jam lamanya. Besar kemungkinan perutnya kembung. Sekiranya bayi menyusui ibu sepenuhnya pada usia tiga bulan, masalah ini dapat diatasi. Ini kerana terdapat bahan dinamakan bifudus factor membantu bakteria istimewa Lactobasillus bifidus membiak dan menentang bakteria yang menyebabkan diare atau cirit-birit. Selain diare, susu ibu berjaya menentang jangkitan penyakit biasa seperti enzema, lelah dan sembelit.

Susu ibu tersedia bila-bila masa pada suhu badan dan sentiasa steril. Susu tepung akan masam selepas beberapa jam tetapi susu badan tidak pernah rosak walaupun bayi tidak menetek beberapa hari. Kebaikan susu ibu bukan sekadar menjadi penawar dan bertindak sebagai tembok menghalang penyakit malah ia mampu meningkatkan kecerdasan otak bayi. Dua kajian terbaru Cambridge di England dan Flinders Australia membuktikan bayi yang disusui badan, kecerdasan IQnya mampu mencecah tahap tujuh hingga 10 mata melebihi IQ biasa.

Dan kajian dari Holland menunjukkan susu ibu mengandungi Asid Docosahexanoic dan Asid Arachidonic yang tidak diperolehi dalam susu tiruan berguna untuk pertumbuhan sistem tumpuan nervous.

Susu ibu menguntungkan wanita

Perkara paling ditakuti wanita selepas bersalin adalah mengembalikan bentuk badan asal. Banyak mengeluh badan mereka susah turun terutama bahagian perut dan punggung. Ini berita baik. Dengan menyusu bayi dengan susu badan anda boleh melangsingkan badan dibantu dengan sedikit senaman.

Semua tahu, sewaktu mengandung rahim mengembang dan selepas melahirkan anak ia mengambil masa untuk kembali ke saiz asalnya. Dengan menyusui bayi, sejenis hormon dipanggil Oxytocin yang dirangsangkan melalui hisapan bayi membantu rahim mengecut lebih cepat. Ia juga mengurangkan risiko pendarahan berlebihan dan risiko mendapat kanser buah dada juga ovari.

Penyusuan ibu dengan sepenuhnya selama enam bulan pertama mampu menunda kedatangan haid. Andai berhubungan dengan suami ketika itu 98 peratus kehamilan dapat dielakkan. Secara tidak langsung menyusu badan menjadi salah satu kaedah berkesan merancang keluarga.

Selain kebaikan daripada segi fizikal dan kesihatan, penyusuan badan menawarkan kebaikan lain yang lebih istimewa. Naluri keibuan lebih menyerlah, ikatan kasih antara anak dan ibu terjalin. Di dalam proses menyusui, sejenis hormon dipanggil prolaktin terhasil dalam badan ibu. Hormon ini dapat mempengaruhi dan merangsangkan perasaan keibuan.

Sewaktu menyusu juga bau ibu, sentuhan dan wajah akan terakam pada ingatan bayi yang masih kecil itu. Proses penyusuan membantu bayi lebih mengenali ibu dan paling penting mereka dapat merasakan kehangatan kasih si ibu. Anak akan lebih mesra dan kasih sayang mereka lebih mendalam pada ibu.

Kalau kita melihat si ibu terpaksa bersusah payah menyediakan peralatan membancuh susu ketika berjalan, ibu yang menyusu badan hanya perlu membawa diri mereka sahaja. Mereka juga tidak perlu bimbang kehabisan air untuk membancuh susu andai terperangkap di dalam kesesakan jalan raya. Susu badan sedia ada, bersih dan terjamin selamat. Susu badan dapat menjimatkan kos belanja, masa dan tenaga.

Tanggapan banyak buah dada jatuh atau melendur kerana menyusu badan juga kurang tepat. Bentuk buah dada berubah semasa hamil dan mungkin mereka tidak bercoli, diikuti tarikan graviti ataupun usia semakin lanjut. Untuk itu pastikan ibu-ibu memakai coli sesuai sepanjang tempoh kehamilan dan sewaktu menyusui bayi

journey balik bentong...

mm... nie pon lagi satu entry yang agak2 nk basi..hehe...26 april...dah nk balik bentong...keje start 3 mei tp saje je nak awl...nk tgok k'daan umah...n kemas le ape yg patut...

hajatnye nk bertolak lps subuh..punye la semangat, kunci jam kol 5.30..mlm tu da packing da brg2...mak aii...banyak jgk brg...hari tu bertiga dahr asa banyak...ni berempat lagi le banyak...muat ke bonet keta nt..

papa kata nt kita convoi ngn kawan papa...dia tgl kt gua muse..mama on je..tunggu punye tunggu..mula2 kta kol 6 nk gerak...alih2 kol 7 n matahari dah naik dah...baru gerak...huu...xleh nk kata ape2 le...

ni sempat snap gambar 2 beradik ni dlm keta



maap la ye...gambo blur..keta masuk lobang...gegar...tengah fokus je gedegang masuk lobang...



dah standby dah tmpt abg sebelah adik...ngamuk le klu soh dok depan...last2 mama, abang n adik berhimpit kt seat blakang...huu..

alhamdulillah...kami selamat tiba kol 1 thri.tu pon sebab banyak kali berenti...abang asyik nk terkencing je..."syejuk"...

n sampai bentong...mcm nak pengsan...umahku macam kapal lanun yang diserang garuda...uwaa...

Wednesday, May 11, 2011

starting my day...

ala...kejap la plak dah msuk 3 bulan dah...huuu...starting 3 mei dah kena balik bentong n g skolah smula...rsa mcm x sanggup nk berpisah sementara ngn bby...

baby fully breastfeeding...risau gak takut x cukup susu la...mcm2...

so kt cini i dpt petua nk banyakkan susu ibu..

harap2 usaha i nk bF bby scara xclusive tercapai...amin...

emakanan

1) Makanan yang diambil perlulah seimbang dan cukup untuk anda sebagai ibu yang menyusukan anak. Ada pantang larang??? Bagi pendapat saya tiada! That is the old wives tale. Yang penting kita perlu makanan yang cukup cuma bersederhana dan jangan berlebih-lebihan. Ada ummi yang takut untuk makan sebarangan. Bagi saya selagi ia halal, berkhasiat..anda makanlah! Jika anda terlalu takut dan terlalu banyak pantang larang dikhuatiri akan mengganggu penghasilan susu. Ummi yang menyusu banyak makan dan cepat lapar..jadi anda rancang pemakanan anda sendiri sebaik mungkin.

2) Minum air masak selalu. Anda sangat memerlukan air!

3) Kurma juga boleh mambantu. Kismis, lobak putih, peria, betik dapat membantu banyakkan susu. Pernah cuba halba? Saya mengamalkan makan halba yang direbus dan diminum airnya. Rasanya memang agak pahit sedikit.Alhamdulillah, amalan meminum air rebusan halba sedikit sebanyak dapat banyakkan susu. Air barli juga dapat membantu ummi!

4) Saya juga mengamalkan makan homopati. Juga dapat banyakkan susu ummi!

Psikologi

Tidak dinafikan lagi bahawa psikologi menjadi penyebab banyak atau tidaknya susu anda.

1) Selalulah berfikiran positif untuk menyusukan anak anda. Jika anda merasakan susu anda semakin kurang tetapi anak anda baru sahaja berumur beberapa minggu, anda jangan cepat panik. Susukan anak anda seperti biasa. Banyakkan solat dan doa mudah-mudahan susu anda kembali normal.

2) Ketika anda di tempat kerja dan ketika anda mengepam susu, bayangkan wajah anak anda.Dipercayai ia dapat merangsang pengeluaran susu jika kita teringat kepada anak. Saya meletakkan gambar anak di merata tempat, di atas meja, di dinding, buku dan beg penyusuan saya pun saya letak gambar anak.

3) Semakin kerap anda menyusukan anak, semakin banyak susu anda. Anda kosongkan payudara anda bermakna anda menghantar isyarat bahawa anda nak susu lagi.

4) Ada beberapa cara mengepam yang berkesan:

a) Jenis pam yang digunakan memainkan peranan yang besar dalam penghasilan susu. Pam yang terbaik adalah double pumping iaitu ada dua corong untuk pam kedua-dua payudara dalam masa yang sama.

b) Di antara pam elektrik dan manual, saya lebih suka elektrik kerana ia lebih efektif dan setengahnya berstimulasi seperti bayi menghisap.

c) Pam ketika menyusukan anak dapat membantu penghasilan susu yang lebih banyak. Anda tentu tahu ketika anda menyusukan anak, pasti payudara sebelah lagi menitik-nitik.Jangan bazirkannya, anda boleh pam sambil menyusukan anak.Mintala bantuan suami anda.

for bF mom...ada info ckt nk share...

kadang2 frust jgk bla dgr rungutan mmber2 yg kata..." susu aku x cukup"..."x sempat la nk perah"..." n so on...smua tu sbnrnya perlukan kesabaran yg tinggi...i pon tgh berusaha utk bagi susu ibu sepenuhnya buat dotter ksygn i...n byk info yg bleh dapat dlm tenet nie..


Salah satu daripada masalah penyusuan susu ibu adalah susu yang tidak mencukupi. Masalah ini kerap berlaku terutamanya terhadap ibu yang terpaksa berjauhan dengan bayinya dan terpaksa mengepam.
Pertama sekali anda perlu tahu, betulkah susu anda tidak mencukupi untuk bayi anda kerana ada ibu yang salah sangka susu mereka tidak mencukupi, tetapi sebenarnya tidak.
Antara penyebab susu tidak mencukupi
Teknik penyusuan yang salah.
Tidak cukup rangsangan daripada bayi.
Pemakanan tidak seimbang.
Tekanan.
Tidak cukup rehat/tidur.
Masalah hormon dan juga masalah kesihatan lain seperti thyroid, demam, anemia.
Penggunaan pil perancang atau ubat-ubatan yang tidak sesuai untuk penyusuan.
Teknik pam/perah yang salah.
Jenis pam yang tidak cekap.
untuk menyelesaikannya....
Yakin Diri
Betulkan sikap anda. Yakin yang anda boleh menyusukan anak anda.
Teknik Yang Betul
Betulkan teknik penyusuan anda.
Minta bantuan doktor, jururawat, pakar laktasi atau ibu-ibu lain yang berpengalaman.
Betulkan posisi bayi anda. Pastikan bayi menyusu dengan hampir keseluruhan areola masuk ke dalam mulutnya.
Pastikan bayi menghisap lama di sesuatu belah buah dada untuk merangsang pengeluaran susu sebelum menukarkannya ke sebelah lagi.
Susukan bayi di kedua-dua belah buah dada.
Ransangan Daripada Bayi Penting
Susukan bayi jam pertama kelahirannya semasa bayi masih peka akan persekitarannya.
Susukan bayi anda on-demand (bila bayi perlukan) bukan mengikut masa
Susukan bayi dengan kerap walaupun tidak diminta.
Jangan menggunakan puting kosong untuk menenangkan bayi. Sebaliknya, susukannya.
Tidur bersama bayi di waktu malam.
Susukan bayi walaupun anda terpaksa berjaga. Kandungan prolaktin yang membantu penghasilan susu adalah tinggi antara pukul 1 hingga 5 pagi.
Berikan bayi makanan pelengkap dengan cara yang betul.
Jika sudah mula memberi bayi susu formula, cuba kurangkan kekerapannya secara beransur-ansur, dan kerapkan memberi susu badan.
Rehat dan Jauhi Tekanan
Dapatkan rehat secukupnya dan cuba bertenang semasa menyusukan bayi.
Elakkan dan uruskan tekanan di tempat kerja atau di rumah
Jika sakit, dapatkan rawatan
Dapatkan rawatan untuk penyakit seperti thyroid, demam dan anemia.
Urutan Juga Membantu
Urut buah dada anda ketika anda menyusukan bayi.
Jika anda mengurut dalam pantang, minta bidan urut untuk ‘membuka urat susu’ supaya aliran susu badan lancar.
Pemakanan
Minum air secukupnya.
Air perlu untuk menggantikan air daripada badan anda yang hilang. Anda boleh menyediakan satu bekas air di tempat biasa anda menyusu supaya anda boleh minum ketika menyusu.
Makan makanan berkhasiat dan pelbagai dengan kuantiti secukupnya.
Ibu menyusu perlukan lebih kurang 500 kalori tambahan berbanding ketika tidak menyusu. Jangan kurangkan makan untuk menjaga badan. Makan snek yang berkhasiat jika lapar.
Teruskan pengambilan vitamin yang anda ambil semasa hamil.
Elakkan mengambil pil perancang jenis progestin sahaja.
Gunakan pil perancang yang bersesuaian seperti Noriday.
Ubat-ubatan
MAXOLON (metoclopramide) yang boleh didapatkan dari farmasi boleh menambah susu badan. Ubat ini selalunya digunakan untuk masalah angin perut dan pening-pening kepala. Selain itu, ia meningkatkan kandungan hormon prolaktin, yang akan meningkatkan kandungan susu. Ubat-ubatan berasaskan hormon hendaklah diambil dengan nasihat doktor.

credit to : ratuhati.com

hi there

sori ye gang...lama gile x update blog...start 35 weeks prgnat ( lama dah tu...sampai bby aku dah msuk 3 months..ni bru gatal tangan nak update blog..) bukan ape...byk kekangan yang telah dihadapi..n skrg bru le dpt di atasi...huuu

presenting...


bby new baby...girl born 7th february 2011 2.33p.m @ hospital tanah merah kelantan..

alhamdulillah dah dapat sepasang....amin....



fatnin awliya bt kamarul azzzuan...


gambar?...will be coming soon...hihi